Geplaatst op 17 april 2024

Je kunt echt aandacht geven aan een leerling en uitvogelen wat hij nodig heeft.

Door: Petra van Hameren

Docent Eva Wiersma over hoe je het verschil kunt maken

Docenten in het particulier onderwijs zijn vaak opvallend gepassioneerd over het onderwijs. Dat ze alleen lesgeven aan een specifieke groep is bijzaak. Het zijn goede docenten die vaak afgeknapt of moegestreden zijn in het reguliere onderwijs. De werkdruk, het gebrek aan autonomie, weinig tijd om echt iets voor leerlingen te betekenen, de vergadercultuur, het zijn allemaal zaken waarom leraren het reguliere onderwijs verlaten en waar niets aan verandert.’

Bovenstaande is een citaat uit de column van Sofie van der Vaart, in Trouw. Onlangs gaf dezelfde Sofie een lezing aan het docententeam van de School van HIP en daarin maakten we kennis met haar passie om voor leerlingen kansen te creëren. De mooie gesprekken die Sofie na afloop voerde met het docententeam van HIP waren de inspiratie voor dit stukje in Trouw en daar zijn we best trots op! Verder ken je haar wellicht van haar boek ‘De wereld van juf Sofie’ waarin ze zich met humor druk maakt over allerlei zaken in het onderwijs.

Ik spreek vandaag één van deze gepassioneerde docenten op de School van HIP: Eva Wiersma, eerstegraads docent Nederlands in Bilthoven. Zij werkte tot een aantal jaar terug  op een grote scholengemeenschap in het reguliere onderwijs met maar liefst 1500 leerlingen. Zij vertelt: ‘Leerlingen worden op deze grote scholen minder gezien en bovendien ben je als docent veel tijd kwijt aan klassenmanagement en administratieve taken. Wat een verademing om dan bij HIP les te  mogen geven! Je kunt echt aandacht geven aan de individuele leerling door de kleinschaligheid en natuurlijk door het individuele onderwijs dat we hier geven. ’Wat zit er achter de leerling die ik hier voor me heb? Wat heeft dit kind nodig? Iedere leerling is uniek en het is aan mij om samen met de leerling  uit te vogelen aan welk knopje ik moet draaien om hen  iets te leren.’

Eva heeft veel ervaring als docent Nederlands en heeft altijd het streven gehad in verbinding te staan met haar leerlingen door ze persoonlijk te benaderen. ‘Vandaag zei ik nog tegen een leerling: ‘Ik ben blij dat we allemaal mensen zijn’. Ook ik ben weleens moe en dan benoem ik dat, zodat de leerling voelt dat niet altijd alles perfect hoeft te zijn.” Daarbij stelt zij: ‘Je bent als docent niet alleen verantwoordelijk voor het overbrengen van lesstof, je bent ook onderdeel van de algemene ontwikkeling van een leerling. Dat vind ik heel waardevol.

Ik vraag haar wat er bij komt kijken om in verbinding te komen met die – soms ook wel wat complexe – pubers. In de basis, zo vertelt ze enthousiast, is het noodzakelijk dat de leerling zich veilig voelt. Die veilige omgeving kun je op meerdere manieren creëren. Zo helpt het als je  van nature geïnteresseerd bent in mensen waardoor je de leerling die voor je zit oprechte aandacht kan geven. Ieder mens wil in de kern immers ‘gezien’ worden.

Eva heeft gewerkt als onderwijsspecialist bij de bibliotheek maar heeft ook meegeschreven aan een onderwijsconcept voor haar vak waarbij het onderwijs afgestemd wordt op de behoeften van individuele leerlingen. Intrinsieke motivatie ontstaat door een positieve relatie met de( leer- )situatie en autonomie is hier een belangrijk onderdeel bij. Het onderwijsconcept richt zich ook meer op competenties en vaardigheden: wat heeft een leerling nodig om het beste uit zichzelf te halen?

Dat Eva enthousiast is over de 1 op 1 lesmethode van de School van HIP laat zich raden: ‘Het is zo fijn om echt aandacht aan de individuele leerling te kunnen geven. Als een leerling niet begrijpt wat ik wil overbrengen dan zoek ik naar 100 andere manieren waarop het wel lukt en het kwartje toch valt. De leerling kan daarbij zichzelf zijn, omdat hij geen last heeft van de druk van de groep en een docent tegenover zich heeft die de volledige aandacht geeft.’ Dit betekent ook dat de leerling in de praktijk zelf bepaalt waar ze zijn met de lesstof en het tempo dus wordt afgestemd op de vorderingen van het individu.’

Tenslotte vraag ik naar de overige voordelen van de lesmethode van HIP.  Na even nadenken zegt Eva: “De leerling wordt sneller eigenaar van zijn individuele leerproces, onder begeleiding van docenten en mentoren. Zo worden er stappen gemaakt die in lijn liggen met de ontwikkelingsbehoeften van die specifieke leerling. Versnellen en vertragen van lesstof kan doordat de docent met een in plaats van 30 leerlingen te maken heeft. Kwaliteiten en mogelijkheden worden hierdoor eerder zichtbaar. “Hip is geen leerfabriek maar onderwijs op maat: wie wil dat nou niet?”

Dank Eva voor dit interview; het enthousiasme voor je leerlingen spat ervan af. Jij bent het levende bewijs van wat juf Sofie in haar column in Trouw beweert: Docenten in het particulier onderwijs zijn vaak opvallend gepassioneerd!’

Petra van Hameren – april 2024

Wil je net als Eva werken op de School van HIP? Check onze vacatures!

Wil je dit bericht delen?
Klik op één van deze kanalen
Informatie aanvragen
030 303 66 08
Open chat
Stel hier je vraag