Meld je nu aan

Sterke begeleiding

WAT VOORAF GING

Onze dochter liep vast op haar andere middelbare school. Een school die wij nu zouden typeren als afstandelijk, 1-richtingsverkeer, zelfingenomen, veelal denkend in regels en beperkingen voor individuele leerlingen.

Wat ons het meest dwars zat was om met een lerarenteam en schoolsysteem geconfronteerd te worden dat niet of nauwelijks de context van de leerling – forse dyscalculie en ziekte bij tentamenperiode – wilde zien en/of de eigen rol van de school – zoals acht weken niet kunnen voorzien van een vakdocent – in acht nam.
Onze dochter deed tweetalig HAVO en strandde op minder dan 1 punt in HAVO 4. De boodschap van haar eigen leraren dat ze geen vertrouwen in haar hadden voor HAVO 5 zelfs met een gericht ondersteuningsplan – door haarzelf en ons als ouders nota bene opgesteld – is naar onze mening de slechtste boodschap die je een jong volwassene mee kunt geven. Met een deuk in zelfvertrouwen en leerplezier als gevolg.

 

DE KEUZE VOOR HIP

Onze dochter kwam in het nieuwe schooljaar als zittenblijver (HAVO 4) na anderhalve week meer dan gedesillusioneerd thuis. Met de moed in de schoenen….’papa en mama, kan ik jullie vanavond even spreken?’ In het gesprek dat volgde maakte ze ons duidelijk dat ze naar een andere school wilde. Het schooljaar was net opgestart…
We hebben een mooi gesprek gehad…aangegeven dat het haar keuze is én aangegeven dat ze het dan zelf had te regelen. De dag daarna stonden er drie afspraken met schooldirecteuren – waaronder Jeffrey Diemel van HIP. Wat een opluchting: de helderheid, denkend in mogelijkheden, ook out-of-the-box meedenkend in oplossingen. Maar nog veel essentiëler: vanuit een basishouding van vertrouwen.
Onze dochter gaf haar voorkeur aan HIP….dat werd nóg een gesprek. De keuze voor HAVO 4 en 5 in één jaar is een pittige. Een lang schooljaar van september tot en met juli gedisciplineerd en hard werken. En een keuze met een prijskaartje.
Wij zijn geen curling-ouders te noemen. Dat weten onze kinderen. In het gesprek met dochterlief, vroeg zij of ze het geld mocht lenen van ons en mocht terugbetalen zodra ze daartoe is staat is. Een gezond en volwassen uitgangspunt en na wat ‘onderhandelen’ is er een bescheiden lening afgesproken.
De eigen keuze van onze dochter voor HIP, het vertrouwen in haar van HIP, het leraren team en haar mentoren Sari en Matthew samen met het vertrouwen van ons als ouders in haar keuze, waren krachtige ingrediënten om een jaar er vol voor te gaan.

 

EEN JAAR HIP

Onderwijs op maat, op een vriendelijke en coachende manier met versterkte begeleiding.
Anderzijds strak op de bal, gedisciplineerd en rekening houdend met de individuele behoeften. Goede en uitgebreide mentorgesprekken, ook met ouders. Docenten waarvan je merkt dat ze echt willen dat hun leerlingen groeien en ontwikkelen.
Als een les uitvalt door onverwachte ziekte van leerling of docent, wordt er direct geschakeld. De les vervalt niet…..maar wordt op een ander moment ingehaald. En altijd vanuit een positieve grondhouding. Dat is robuust onderwijs. Hoe fijn is dat!

 

EEN DANKBAAR JAAR!

De moed van onze dochter om aan te geven dat ze naar een andere school wilde, haar eigen keuze voor HIP, haar herstelde en gegroeide zelfvertrouwen, haar harde werken en het weer lol hebben in leren, hebben geleid tot het behalen van haar HAVO diploma! Momenteel geniet zij van de UIT-week in Utrecht en ziet zij uit naar haar vervolgstudies. Wat een cadeau om als ouders hiervan getuige te mogen zijn.
We zijn het docenten- en ondersteunende team van HIP, Sari, Matthew en Jeffrey heel dankbaar voor het onvoorwaardelijk geloof in onze dochter, het gegeven vertrouwen en de positieve begeleiding die zij heeft meegekregen. Ook als er een hobbel te nemen was. Chapeau!
En, natuurlijk niet te vergeten een diepe buiging voor Miriam Lenssen die als initiatiefneemster vanuit haar onderwijsfilosofie en ongetwijfeld heel veel doorzettingsvermogen HIP op de kaart heeft gezet in Nederland!

 

Tot slot:

Ieder kind is talentvol en verdient wat ons betreft een eerlijke kans. Veel kinderen kunnen gelukkig met hun talent redelijk tot goed uit in het reguliere onderwijssysteem. De een meer dan de ander.
De onderwijs filosofie van HIP mag wat ons betreft meer bereikbaar en geïntegreerd worden in Nederland. We gunnen ieder kind een eerlijke kans om hun talent te ontwikkelen en te bouwen aan zelfvertrouwen.