Geplaatst op 22 september 2022

De talenten van dyslecten, bij HIP krijgen ze de ruimte

Door: Robin van der Laan

Kinderen met dyslexie krijgen op de meeste scholen een stempel opgeplakt: ze hebben extra begeleiding nodig om mee te kunnen met de rest. Mee met de standaard aanpak. En dat is zonde. Want binnen die standaard floreren ze niet en komen hun talenten niet tot bloei. Bij HIP geven we ze wel de ruimte en zorgen we dat ze zich kunnen ontwikkelen op de manier die bij ze past. Maatwerk dus, dat is onze standaard. En volgens onderzoek1 ook heel noodzakelijk. Want het is juist de manier waarop dyslecten denken, die we hard nodig hebben in onze veranderende maatschappij.

 

Onderscheidende kracht

In een recent interview met Trouw2 vertelt de Britse sociaal wetenschapper Helen Taylor dat de onderscheidende kracht van dyslectici hun andere manier van denken is. Zij zijn inventief, goed in abstract denken en hebben ruimtelijk inzicht. Het zijn ‘globale denkers’, in tegenstelling tot de niet-dyslecten die meer lokaal denken en juist goed zijn in het opnemen van kennis volgens bestaande regels.

 

Exploratief denken, hard nodig in onze veranderende maatschappij

De manier van denken van dyslecten wordt ook ‘exploratie’ genoemd; het verkennen van iets nieuws. Een waardevolle en noodzakelijke eigenschap in tijden van verandering. Mensen die buiten de vaste kaders kunnen denken en oplossingen zien of verzinnen, zijn hard nodig. En dat is dus precies het talent van dyslecten.

“Ze horen niet meer bij de kinderen die het niet snappen, maar hebben succes en ontdekken dat zij ook talenten bezitten. Talenten die wij als maatschappij nu en later heel hard nodig hebben.”

 

Onbenut talent door huidig, regulier onderwijssysteem

Om je talent te benutten, moet je het wel kunnen ontwikkelen. Maar zoals Helen Taylor in het artikel2 aangeeft, lukt dat niet in het huidige, reguliere onderwijssysteem. Dat richt zich op kennisexploitatie waarbij kennis volgens de bestaande regels moet worden opgenomen. En dat is nu net niet de manier waarop dyslecten leren. Met als gevolg dat ze in het reguliere onderwijs met veel moeite meekomen of zelfs achterblijven. En hun talenten onbenut blijven.

 

Lesgeven bij HIP: met leervoorkeuren

Bij HIP doen we dat anders. Hier werken we met leervoorkeuren. Elke leerling die bij HIP naar school gaat, heeft de Peperklip gemaakt. Een tool waarmee we per kind onderzoeken wat zijn of haar leertalent is. Oftewel hoe die leerling het beste leert, de leervoorkeur dus.

 

Leren op de manier die het beste past

De Peperklip is speciaal voor HIP ontwikkeld door onderwijsspecialisten en orthopedagogen. Het geeft aan of de lesstof het beste tekstueel, visueel of auditief aangeboden kan worden. En of de leerling hulp nodig heeft bij planning en structuur aanbrengen. Of samen leren juist wel of niet werkt. En of de leerling rustig stil kan blijven zitten of juist tussendoor veel beweging nodig heeft. De uitkomst geeft inzicht in de manier waarop het meest effectief les gegeven kan worden zodat de leerling het meest uit de lessen haalt.

 

“If you do what you always did, you get what you always got”

In een grote klas moet elke leerling volgens een vast stramien de les volgen. Is het niet begrepen, dan volgt er misschien nog een uitleg. Maar als iets op dezelfde manier verteld wordt als de keer ervoor, is de uitkomst ook hetzelfde. Dat doen we dus niet bij HIP, hier bieden we de stof aan op de manier die wel werkt. Met filmpjes of door de stof te bespreken als de leerling meer visueel of juist auditief is ingesteld. We dagen ze uit om met andere ideeën te komen voor problemen of vragen uit de lesstof. En opdrachten hoeven niet per se als een verslag ingeleverd te worden. Digitale werkstukken, schilderijen of een presentatie, er zijn talloze mogelijkheden om te leren en te laten zien wat je kunt. Wij stimuleren ze om hun talenten te ontdekken zodat ze steeds sterker worden, zelfverzekerder en leren nog leuk gaan vinden ook.

 

Succesvol, door individueel en custommade onderwijs

Lesgeven volgens de eigen leervoorkeur kan bij HIP omdat we hier 1-op-1 lesgeven. Individueel en custommade onderwijs. Zo krijgen ze altijd les op hun niveau, in hun tempo en dus volgens de persoonlijke leervoorkeur. Met als resultaat? Al 3 jaar op rij is iedereen van HIP geslaagd voor het eindexamen en de Onderwijsinspectie heeft ons een lovende beoordeling gegeven.

 

Talenten ontdekken en plezier in leren, dat is HIP

Nog belangrijker dan die mooie resultaten is dat we zien dat de leerlingen, dyslecten en alle anderen, hier weer met plezier naar school gaan. Ze horen niet meer bij de kinderen die het niet snappen, maar hebben succes en ontdekken dat zij ook talenten bezitten. Talenten die wij als maatschappij nu en later heel hard nodig hebben. Wij helpen ze dat te ontdekken. Een mooiere baan is er niet volgens mij!

Miriam

 

Bronvermelding
1: https://www.cambridge.org/core/journals/cambridge-archaeological-journal/article/evolution-of-complementary-cognition-humans-cooperatively-adapt-and-evolve-through-a-system-of-collective-cognitive-search/F198B30682343E92C7E9C986332D380A
2: https://www.trouw.nl/wetenschap/dyslexie-is-geen-aandoening-maar-een-evolutionaire-kracht-zegt-deze-wetenschapper~b5e365f4e/#:~:text=Wie%20praat%20of%20schrijft%20over,een%20andere%20vorm%20van%20cognitie.%E2%80%9D

Contact opnemen

neem contact op met HIP contact
Wil je dit bericht delen?
Klik op één van deze kanalen
Informatie aanvragen
030 303 66 08
Open chat
Stel hier je vraag