Kunst en kids bij HIP; met het schoolvak Kunst werken ze aan hun persoonlijke ontwikkeling. En leren ze over kunstgeschiedenis en ontdekken hun talenten in schilderen, tekenen en meer kunstvormen. Maar het belangrijkste is misschien wel hoe ze zelf groeien. Daarom doen we bij HIP zoveel meer dan alleen het reguliere schoolaanbod. Met onder andere workshops en unieke presentaties krijgen de kinderen hier op school al veel meer mee. En met het vak Kunst, gegeven door docente en kunstenares Karlien Kuperus.
Kunst als eindexamen
Kunst is een keuzevak waarin ook eindexamen wordt gedaan. De leerlingen die dit vak volgen, krijgen les in kunstgeschiedenis, het theoretische deel, en ze volgen praktijklessen. Het eindexamen zelf bestaat uit 2 onderdelen: kunstgeschiedenis en een paar weken later het praktijkexamen.
6 uur
Dat praktijkexamen is heel pittig. De examendag duurt 6 uur en was dit jaar tijdens een van de hittegolven. Op die dag moeten de leerlingen een tweedimensionaal werkstuk maken. Dat kan een schilderij zijn, een songtekst, of iets heel anders. Behalve de schetsen en het eindwerkstuk moeten ze ook een verslag uitwerken waarin ze toelichting geven op het kleurgebruik, de beeldende aspecten en veel meer.
“Onwijs gegroeid!”
Karlien geeft de lessen Kunst in haar atelier. Gedurende het schooljaar leren de kinderen daar door heel veel te oefenen. “Je ziet ze groeien, in wat ze kunnen maar ook in hoe ze doen. De leerlingen van afgelopen jaar waren eerst vrij verlegen maar ze zijn onwijs gegroeid!”
Niets is goed, niets is fout
Op basis van de syllabus kunst, met daarin de richtlijnen voor het eindexamen, wordt bepaald wat er in het schooljaar moet gebeuren. Dat geeft de richting, maar verder is er heel veel vrijheid. De kinderen werken in hun eigen tempo, zonder huiswerk. In het atelier werken ze aan hun werkstukken en bespreken dat met Karlien. “Ik geef ze het concept mee, maar verder laat ik ze vrij. Ik wil niet dat ze al vastzitten aan het eindresultaat. Juist nu moeten ze hun eigen stijl ontwikkelen en de verschillende manieren ontdekken. Niets is goed en niets is fout. Als ze het proces voelen, dan is dat al goed.”
Vrijheid om zelf te ontdekken
Juist die vrijheid is zo belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling. “Leerlingen worden heel enthousiast als ze zelf iets ontdekken. En zo leren ze ook van elkaar, door bij elkaar te kijken en met elkaar te overleggen. Dat proces begeleid ik, ik stuur bij waar nodig. Maar verder geef ik ze hier vooral de kans om te ontdekken en te groeien.”
Out-of-the-box
Van de 2 eindexamenkandidaten is een met een prachtige 8 geslaagd, de ander net niet. Maar allebei gaan ze verder bij Karlien; de een omdat ze wil blijven tekenen en schilderen. De ander om dit jaar opnieuw het examen te doen. Karlien: “Ik had het werkstuk zelf hoger beoordeeld. Het was heel erg out-of-the-box en ik vond het erg mooi. Maar dat is wel het lastige van een vak als dit: je weet niet vooraf hoe een examinator beoordeelt. Als iemand wat conservatiever is, dan kan dat van invloed zijn op de einduitslag.”
Persoonlijke ontwikkeling bij HIP, ook dat is kunst
Bij HIP maken we leren weer leuk. Met vakken als Kunst, maar ook door de vakken aan te bieden waar een kind zelf interesse in heeft, op een manier die het beste aansluit bij zijn of haar manier van leren. Dat kan met extra uitdaging, of met extra tijd. Maar altijd op een manier waarbij de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling gestimuleerd wordt. Zo groeien de kinderen bij HIP tot de beste versie van zichzelf. Inderdaad, ook dat is pure kunst?